اتمام طرح پژوهشی مطالعه و طراحی برند گردشگری شهر شیراز- فاز اول اجرای فاز اول طرح پژوهشی مطالعه و طراحی برند گردشگری شهر شیراز براساس قرارداد منعقده بین دانشگاه هنر شیراز و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس
این طرح توسط مهشید بارانی عضو هیأت علمی گروه معماری داخلی دانشگاه هنر شیراز از اسفند ماه سال 96 آغاز شده و انجام آن تا مرداد 98 به طول انجامید و در نهایت در آبان 98 دفاع و
مدارک و مستندات اجرایی آن به مراکز اسناد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی تحویل داده شده و ازطریق مسئولین درحال پیگیری به منظوراجرا است.
بارانی بیان داشت: این پژوهش پس از بررسی شرایط ویژه شهر شیراز و شناسایی شاخص های منحصر به فرد گردشگری آن به استراتژی عملیاتی بهبود و رونق فضای گردشگری شیراز دست یافته است. خلق الگوهای (نوین، خلاق، جامع و پژوهش محور) در طراحی هویت بصری و شعار ویژه گردشگری شهر شیراز در راستای ایجاد سند جامع برند گردشگری و ایجاد سند پرتفولیو برند(ساختار) نیز موجب تأثیر بسزایی در رشد فزاینده اقتصادی و اشتغال زایی مستمر خواهد بود.
لازم به توضیح است در این راستا از همکاری اساتید دانشگاهی، نخبگان استان و نیروی دانشجویی بهره گرفته شده است.
مدیر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه هنر اظهار کرد: برنامه آتی طرح جهت توسعه این است که با اتکا به یافته های تحقیق در صورت تشکیل کمیته ی تخصصی برندسازی با قدرت اجرایی و دانش تخصصی مورد نیاز به کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن انتخاب الگوی بهینه برای برندسازی شیراز و ثبت لوگو و شعار کارآمد به فازهای آتی پژوهش بپردازد.
فاز 2) تحلیل فرصت های برندینگ گردشگری فارس
-تکمیل سند طرح جامع برند گردشگری استان + تکمیل سند پورتفولیو برند
فاز 3) ارائه الگو یا الگوهای های طراحی برند در حوزه های مختلف گردشگری استان -سند نهایی طرح جامع برند گردشگری استان + سند نهایی پورتفولیو برند
لازم به ذکراست برندینگ به عنوان علم مدیریت عوامل وابسته و یکپارچه در ایجاد ارزش محتوایی و مفهومی، در حوزه های تحت سیطره گردشگری می تواند پس از شناسایی مؤلفه های تاثیر گذار با غنای فرهنگی و باستانی شهر شیراز، زمینهی بهینه سازی عناصر گردشگری این شهر در سطوح ملی و بین المللی را فراهم آورد؛ این تحقیق با رویکردی اکتشافی-استقرایی طی فرایندی تعاملی در پی فهم ویژگی های شیراز بوده و به صورتی نظام مند داده های حاصل از مصاحبه های پیاده شده و پروتکل های مشاهده شده را بررسی می کند. علاوه بر این، بخش پایانی پژوهش با تاثیر از نتایج بخش نظری، شامل طراحی هویت بصری و شعار ویژه گردشگری شهر شیراز است که ادراک کیفیت میزبانی و جذابیت گردشگری را توسط گردشگر و در نهایت رضایت او از یک سو و توسعه ارزش های میزبان را در سوی دیگر به همراه خواهد داشت.