دانشگاه ها با اساتید مجرب مهارت های زیادی را به دانشجویان می آموزند اما برای متخصص واقعی شدن نیاز به تجربه در محیط واقعی کار است.
به گزارش ارسالی از دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه هنر شیراز این نشست با همکاری کافه کار با هنر دانشگاه هنر شیراز و شرکت صنایع دستی آرانیک بصورت وبینار در تاریخ 21 خرداد 1401 به مناسبت هفته ملی صنایع دستی برگزار شد .این وبینار اولین نشست از سلسه نشست هایی بود که قرار است کافه کار با هنر هر ماه با کارآفرینان رشته های هنری برگزار نماید.
در این نشست خانم نرگس شایق، کارآفرین و مدیر عامل اولین پایگاه تخصصی فروش آثار صنایع دستی آرانیک درباره چگونگی ورود خود به عرصه بازار و چالش های پیش روی خود سخن گفتند که دقت نظر در آنها مسلماً راه را برای علاقمندان در این عرصه کوتاهتر می کند.
نرگس شایق در ابتدای سخنان خود اشاره به این مساله کردند که دغدغه ایشان در شناسایی هنرهای سنتی و صنایع دستی و هنری ایران که کمتر شناخته شده و در حال فراموشی بودند ایشان را وادار به سفرهایی در استان های مختلف ایران کرد که در سفرهای خود 40 نوع صنایع دستی رو به فراموشی را شناسایی کردند که مشکل اصلی هنرمندان آن رشته ها ، نداشتن فروش کالای خود بود بنابراین ایشان تصمیم می گیرند که بازاری در جهت فروش، حفظ و رشد و اعتلای این صنایع دستی داشته باشند، اما بازاری متفاوت از فروشگاه های فروش صنایع دستی، بنابراین به دنبال راه اندازی بازار فروش آنلاین این صنایع افتادند که با سرمایه ای اندک اما با گرفتن وام های دولتی از صندوق کارآفرینی امید، معاونت علمی فناوری معاونت ریاست جمهوری توانستند کار خود را شروع کنند. در ادامه اشاره کردند که باید به دنبال ایده های فرامرزی بوده و از طوفان هایی مثل تحریم و کرونا نباید ترسید چرا که در طوفان ماهیانی بزرگتر می توان صید کرد به عنوان نمونه افزایش قیمت دلار باعث رونق تولیدهای پوشاک با برند ایرانی نموده است همچنین صبوری در بازدهی کارهای جدید شرط اساسی است برای موفقیت است. نکته مهم دیگر این است دانشجویانی که علاقمند به ورود در عرصه کارآفرینی هستند باید قبل از ورود به کار حتماً تخصص ها و تجربیاتی را در محیط واقعی خارج از دروس دانشگاه کسب کنند. دانشگاه ها با اساتید مجرب مهارت های زیادی را به دانشجویان می آموزند اما برای متخصص واقعی شدن نیاز به تجربه در محیط واقعی کار است. بنابراین شاید در ابتدای مسیر لازم باشد با قیمت های پایین کار کرد تا تجربیاتی واقعی کسب کرد.
این کارآفرین در ادامه اشاره کردند که در دنیا 458 تنوع صنایع دستی وجود دارد که از این میان سهم ایران 358 رشته است و جایگاه ایران از نظر تنوع در رتبه سوم جهانی قرار دارد. تعداد شاغلین در این زمینه بیش از 2 میلیون نفر است از این رو توجه به آن و حفظ و توسعه تجارت صنایع دستی اهمیت بالایی دارد. و یکی از فعالیت ها در این زمینه فروش اینترنتی صنایع هنری است که امروزه این شرکت ها با سرعت بسیاری در حال رشد هستند.
در حقیقت شرکت¬های فروش اینترنتی به دنبال سهولت خرید به همراه تنوع ارائه محصولات به مصرف کنندگان هستند که با حذف واسطه ها قیمت ها کاهش می یابند و کاهش سفر درون شهری و کاهش آلودگی محیطی را به همراه خواهند داشت. از طرفی دیگر تولیدکننده (هنرمند اطمینان از بازار فروش دارد و ترغیب به تولید بیشتر می شود. نکته ای که لازم است در نظر داشت نگاه واقع بینانه برای برنامه ریزی برای فعالیت ها می باشد که وضعیت فعلی، وضعیت گذار و وضعیت مطلوب را در نظر گرفت و بر اساس آن برنامه پیش رفت.
خانم شایق همچنین در زمینه برند سازی محصولات صنایع دستی به نکاتی اشاره کردند که شامل ارائه محصول با کیفیت و کارشناسی شده، خدمات و پشتیبانی مناسب، ارسال در زمان بهینه، بسته بندی و لجستیک مناسب، اطمینان از کیفیت و تطابق تصویر و محصول ارائه شده همگی بر اطمینان مصرف کننده تاثیر داشته و در نهایت در پیشبرد برند سازی یک محصول نقش مهمی دارند.
در ادامه مدیر عامل شرکت آرانیک به چالش هایی که پیش روی خود داشته اند اشاره کردند که هر کدام از آن چالش¬ها می تواند یکی از مشکلات احتمالی برای دانشجویانی باشد که قصد دارند وارد حوزه تجاری و فروش صنایع دستی شوند. این چالش¬ها عبارت بودند از ناشناخته بودن بسیاری از صنایع دستی برای مردم، اشباع بازار با کالاهای بی¬کیفیت چینی، محدود بودن تعداد تولیدکنندگان، وجود حداقل 30 رشته صنایع دستی رو به فراموشی، زمان بر بودن روند تولید برخی از محصولات، عدم امکان تولید انبوه، عدم قابلیت تکرارپذیری برای برخی از انواع آن، عدم امکان پرداخت آنلاین برای کاربران خارجی که به دلیل تحریم ها یکی از مشکلات اساسی در فروش بین المللی است. ارسال ایمن مرسولات، تعرفه های بالای پست برای مرسولات خارجی، زمان دریافت محصولات توسط مشتریان خارجی همگی مشکلاتی هستند که در مسیر کسانی که وارد این حوزه می شوند قرار دارد. بنابراین راهکارهای پیشنهادی این است که با معرفی اصولی صنایع دستی اصیل ایرانی و روش تولید آنها در سایت ها و شبکه های مجازی باعث شناسایی آن می توان شد، با بازاریابی آنلاین می توان بازارهای موجود را توسعه داد، تجهیز انبارهای صنایع دستی و راه اندازی انبارهای جدید اهمیت بالایی دارند تا در کوتاهترین زمان ممکن کالا به دست مصرف کننده رسانده شود و با ارتباط با نمایندگان فروش خارجی و نوشتن قرارداد با آنها و ارسال از کانال های گمرکی می توان بر تعدادی از مشکلات فائق آمد. همچنین لازم است که یک مدیر خوب به شناسایی هنرمندان در سرتاسر ایران در حوزه های مختلف صنایع دستی بپردازد و این مساله مستلزم سفرهایی به شهرستان های مختلف است تا کار هنرمندان را از نزدیک دیده تا بتوانند کارهایی با کیفیت به دست مصرف کنندگان برسانند تا با کسب رضایت مصرف کنندگان آنها را تبدیل به مشتریان دایمی خود کنند.
و در انتها خانم شایق آرزوی موفقیت برای دانشجویان داشته و آنها را برای انجام کارها و فعالیت های تیمی در دوران دانشجویی همچون کافه های کارآفرینی تشویق کردند چرا که باعث آشنایی آنها با ایده های مختلف می شود. همچنین کسب تجربیات از کارآفرینان موفق در حوزه های هنری و مطالعه راه و روش آنها دارای اهمیت زیادی برای موفقیت در راه اندازی یک استارتاپ جدید است.